Vlastníci vozidel s naftovými motory jsou v současnosti konfrontováni s nepříjemnou realitou. Dříve bylo naftové palivo považováno za prioritní v celé Evropské unii, zatímco benzín ustupoval a elektromobily byly spíše teoretickým konceptem. Dieselové motory s jejich úsporností byly velmi oblíbené a umožňovaly jet až s průměrnou spotřebou 5 litrů na 100 km.
Auta na sklonku
Situace se však rychle změnila poté, co vypukla aféra Dieselgate, kdy hlavně němečtí výrobci automobilů zatajovali skutečné emise svých vozů s naftovými motory. To znamenalo zásadní zvrat.
Následně byl kladen velký důraz na rozvoj elektromobility, což vedlo k tomu, že evropské automobilky ztratily svůj přední postavení a byly dokonce předstiženy konkurencí z jiných částí světa. K tomu všemu se od roku 2035 zakázal prodej vozidel s spalovacími motory.
Evropské úřady si však brzy uvědomily, že se nebudou moci rychle zbavit naftových a benzínových vozidel, protože i po tomto datu budou na silnicích dlouho jezdit starší automobily, které majitelé stále udržují v provozuschopném stavu. Proto byla zavedena některá opatření, která mají snížit atraktivitu používání vozidel se spalovacími motory, například zdražování paliva nebo možný zákaz provozu vozidel starších 15 let.


Nepříjemná realita
Nedávno německé Ministerstvo dopravy varovalo před tím, že se blíží likvidace dieselových vozidel v Evropě. Týká se to automobilů splňujících normy Euro 5 a 6, ale za podmínek platných před upravením, kdy se emise měřily pouze v laboratoři.
Jedná se o technickou záležitost, která by mohla mít dopady i na starší vozy. Dosud se tím nikdo zvlášť nezabýval, až německý ministr dopravy upozornil, že to v jeho zemi může znamenat konec pro přibližně osm milionů dieselových vozidel. V celé Evropě by se tento počet násobil, což by mělo vážné důsledky i pro Českou republiku.
Čtěte také: Od 1. března 2024 vám zabaví auto za překročení rychlosti. Pokuta platí na těchto úsecích. Už vám ho nikdy nevrátí
EU se zdá být slepá na nedávný odpor občanů vůči zeleným iniciativám. Přestože bylo slibováno, že se tyto environmentální opatření zmírní nebo zruší, zdá se, že právě naopak – hrozí ještě větší důsledky.
Foto: Shutterstock

