Na silnicích dramaticky ubylo mrtvých. Je jich nejméně od roku 1961. Expert objasnil, co za poklesem stojí

 

Nejaktuálnější data o dopravních nehodách v roce 2024 potvrzují výrazné zlepšení: 438 lidí zemřelo na českých silnicích, což je nejnižší počet od roku 1961. Před dvaceti lety, v roce 2004, bylo zaznamenáno 1215 obětí. Tento pokles o téměř dvě třetiny nastal navzdory nárůstu automobilů, jejich stáří a zvýšené hustotě provozu.

K tomuto pozitivnímu vývoji přispívají modernizovaná vozidla vybavená pokročilými bezpečnostními systémy. „Technologie jako elektronická stabilita, automatické nouzové brzdění nebo varování před srážkou mohou v mnoha případech zabránit tragickým kolizím nebo zmírnit jejich následky,“ zdůrazňuje Jáchym Knedlhans z Direct auto.

Důležitým faktorem je také modernizace dopravní infrastruktury, jako je výstavba nových dálničních úseků s kvalitními povrchy a středovými svodidly, výstavba kruhových objezdů nebo úpravy rizikových křižovatek. Tato opatření účinně snižují rizika zejména na nejfrekventovanějších úsecích.

I přes pozitivní vývoj však nehody stále způsobují závažné škody a zranění. Mezi hlavní příčiny patří nedodržování pravidel silničního provozu, nadměrná rychlost, nedání přednosti v jízdě a riskantní předjíždění. Nejčastější konkrétní příčinou bylo nedostatečné soustředění se na řízení vozidla, což vedlo k 18 182 nehodám. Celkový počet nehod na silnicích činil 92 217.

Pravidelná obměna vozidel zachrání životy

Klíčovým faktorem je také postupná obměna vozového parku. „Průměrný věk ojetých vozidel v Česku je nyní téměř 16 let, tedy většinou auta vyrobená po roce 2005. Oproti situaci v roce 2004, kdy většina ojetých aut pocházela z konce 90. let, jde o zásadní změnu. Starší modely často nebyly vybaveny airbagy, vyztuženými deformovatelnými zónami a moderními asistenčními systémy, což výrazně zvyšovalo riziko závažných zranění i při nižších rychlostech,“ upozorňuje Jáchym Knedlhans z Direct auto.

Pro zajištění vyšší bezpečnosti na silnicích je nezbytné rychleji obměňovat vozový park a snižovat průměrný věk automobilů. „Stáří českých vozidel je páté nejvyšší v Evropě. Například průměrný věk aut v Německu je 9,8 let a v Rakousku 8,5 let,“ doplňuje Knedlhans.

Podle něj je důležité soustředit se nejen na obnovu vozového parku, ale také na zlepšení dopravní infrastruktury a kvalitnější vzdělávání řidičů. „Cílem je udržet pozitivní trend i při nárůstu provozu a postupně se přiblížit nejlépe zabezpečeným zemím v oblasti silniční bezpečnosti,“ uzavírá Knedlhans.

Foto: Shutterstock

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

error: