Výrobce čokolád Milka a sušenek Opavia musí zaplatit miliardy. Zákazníkům dělal hrozné věci

 

Společnost Mondelez, mezinárodní výrobce sušenek, čokolády a dalších sladkostí známých značek jako Milka, Opavia, Figaro, Oreo nebo Siesta, nedávno dostala pokutu za nespravedlivé praktiky. Za porušení pravidel hospodářské soutěže musí zaplatit více než 8 miliard korun. Tato opatření byla přijata poté, co bylo odhaleno, že společnost omezovala volný obchod se svými značkami napříč Evropou.

Porušení pravidel hospodářské soutěže

Mondelez stanovoval různé ceny svých výrobků v jednotlivých evropských zemích a bránil obchodníkům v nákupu tam, kde byly produkty nejlevnější. Tento postup vedl k umělému rozdělení evropského trhu, což dominantním potravinářským výrobcům umožnilo využívat svou silnou pozici a oblíbenost u zákazníků k požadování nepřiměřeně vysokých cen.

Odlišné ceny za stejné produkty

Takové praktiky vedly k tomu, že distributoři stanovovali uměle odlišné ceny v různých zemích. Národní distributoři byli obvykle omezeni v dodávkách do jiných evropských zemí, čímž bylo obchodníkům znemožněno nakupovat volně po celé Evropě. Tento mechanismus automaticky vedl k vyšším cenám pro konečné spotřebitele.

Potřeba legislativního zákazu nekalých praktik

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) vyzývá k zavedení legislativního zákazu nekalých praktik nadnárodních výrobců. Tvrdí, že k systematickému řešení územních omezení dodávek je nezbytné schválení evropské legislativy, která by jasně zakázala tyto praktiky.

Foto: Shutterstock

Dopad na spotřebitele a trh

Prostřednictvím těchto opatření mohli výrobci značkových potravin jako Milka a Opavia uměle zvyšovat své zisky na úkor zákazníků. Omezení národních distributorů vedlo k tomu, že spotřebitelé platili vyšší ceny za stejné výrobky. Tím došlo nejen k finanční ztrátě spotřebitelů, ale také k narušení spravedlivé soutěže na trhu.

Mondelez v České republice

V České republice vlastní Mondelez značky jako Opavia, Figaro, Milka, Oreo a Siesta. Tyto značky jsou mezi zákazníky velmi oblíbené, což firmě umožnilo využít své silné pozice na trhu. Pokuta ve výši přes 8 miliard korun by měla sloužit jako varování nejen pro Mondelez, ale i pro další nadnárodní výrobce, že porušování pravidel hospodářské soutěže nebude tolerováno.

Budoucnost trhu

Je důležité, aby trh byl pro spotřebitele férový a průhledný. Evropská legislativa, která by zakázala nespravedlivé praktiky, by měla zajistit, že se podobné situace nebudou opakovat. To by mělo vést k větší konkurenci, nižším cenám a lepším podmínkám pro všechny účastníky trhu.

Posílení ochrany spotřebitelů

Případ společnosti Mondelez a její pokuta za nekalé praktiky představuje důležitý krok ke zlepšení ochrany spotřebitelů a zajištění spravedlivého trhu. Evropská legislativa musí být posílena, aby se takovým situacím zabránilo a zajistilo, že spotřebitelé budou moci nakupovat za spravedlivé ceny.

Foto: Shutterstock, zdroj: Akcniceny, Novinky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

error: