EU zakázala Čechům levná auta. Budou je mít o polovinu dražší než jinde

 

Je těžké uvěřit tomu, co se právě děje v Bruselu. Úředníci podnikli další zoufalý krok, který postihuje běžné občany, včetně těch v České republice, protože není možné se těmto nařízením vyhnout. Byla uvalena cla na levná vozidla z Číny, zejména ta s elektrickým pohonem.

Co se vlastně stalo?

Celá situace musí být chápána v kontextu. Evropská unie rozhodla, že od roku 2035 nebude povoleno vyrábět a prodávat vozidla s klasickým spalovacím motorem. Toto rozhodnutí vyvolalo kontroverze, protože infrastruktura a peněženky zákazníků nejsou na tuto změnu připraveny. Elektromobily jsou zatím mnohem dražší.

Nicméně argumenty tvrdí, že s vývojem by technologie elektromobilů měla zlevňovat a i samotný výrobek by měl být dostupnější. To se skutečně stává. V Číně se dnes elektrovůz vyrábí za nízké náklady a s vysokou kvalitou. Avšak problém nastal, když začaly tyto levné vozy proudit do Evropy. Místní automobilky, včetně Škody Auto, se najednou potýkají s konkurencí, které nemohou konkurovat.

Pro zákazníky je důležité, zda si koupí vozidlo od zavedené evropské značky nebo od čínského výrobce, o kterém nikdy neslyšeli. Hlavní je, aby cena odpovídala kvalitě, což je v případě čínských vozidel pravda. Prodeje čínských vozů v Evropě rychle rostou na úkor místních prodejců. A navíc, prodeje v Číně také klesají, protože zde není o místní vozy zájem.

Ceny vozidel brzy stoupnou

Evropská unie reagovala uvalením až 38 % cla na čínská vozidla. S dalšími poplatky může cena vozidla narůst až o 50 %. Nejvíce postižená je automobilka SAIC, která vyrábí oblíbená auta značky MG v Česku. Tyto vozy se dosud prodávaly dobře, včetně těch elektrických, ale brzy se může situace změnit. Celní sazby budou platné od 4. července 2024, tedy za méně než měsíc.

Brusel dnes v podstatě lidem v EU zakázal levná elektroauta. Čína teď bude tvrdit, že EU jedná v rozporu s cílem snižovat globální emise CO2. A pokud elektrovozy skutečně snižují emise – jak tvrdí EU -, bude mít Čína pravdu. Další propad Green Dealu,” komentoval ekonom Lukáš Kovanda.

Některé čínské automobilky dosáhly snížení celních poplatků ve spolupráci s evropskými úřady. Například Geely, která vlastní švédské Volvo, bude platit 20 % a největší světová automobilka BYD dokonce jen 17 %. Toto rozhodnutí vzbuzuje pochybnosti o dvojím metru, který se zde uplatňuje.

Foto: Shutterstock

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

error: