Nabít elektromobil je rychlejší než natankovat. A ušetříte velké peníze

 

Elektromobility roste a s ní i mnoho mýtů, které se šíří mezi odpůrci. Jedním z nich je tvrzení, že nabíjení elektromobilů je dlouhé, drahé a nepraktické. Jaká je ale realita? Moderní technologie přinášejí řešení, která tento argument významně oslabují.

Elektromobil se dobíjí sám, zatímco vy spíte

Mnoho lidí stále věří, že pro každodenní použití elektromobilu je nutné neustále hledat nabíjecí stanice. To však není pravda. Většina majitelů elektromobilů začíná den tím, že jednoduše nastoupí do vozidla a odjedou, aniž by se museli starat o stav baterie. Důvod je jednoduchý – elektromobil se dobíjí během noci doma. To umožňuje zařízení nazvané WallBox umístěné například v garáži. Toto chytré zařízení dokáže vozidlo nabít rychle, efektivně a bezpečně, takže ráno je baterie připravena na plný výkon.

Kromě toho WallBoxy nabízejí různé praktické funkce, jako je například možnost sledovat a ovládat proces nabíjení na dálku pomocí mobilní aplikace. Uživatelé tak mají kontrolu nad dobíjením, mohou například nastavit čas nabíjení podle levných tarifů za elektřinu nebo upravit rychlost nabíjení dle svých potřeb.

Dlouhý dojezd znamená méně starostí s nabíjením

Moderní elektromobily, jako například Volkswagen ID.7, dnes dosahují dojezdu až 700 km. To je dostatečné pro celodenní jízdu po městě nebo i delší výlet mimo město. Na rozdíl od vozidel se spalovacími motory, které vyžadují pravidelné návštěvy čerpací stanice, elektromobil se dobíjí přímo tam, kde je zaparkován – většinou přes noc. I kdybyste přesto potřebovali na delší cestě zastavit a dobít, rychlé nabíjecí stanice dokážou baterii doplnit až o 80 % kapacity během pouhých 30 minut. Tedy asi stejně dlouho, jak trvá krátká zastávka na odpočívadle.

Foto: Shutterstock

Nabíjení doma versus veřejné stanice: Kde opravdu ušetříte?

Jedním z nejčastějších argumentů proti elektromobilům je údajně vysoká cena nabíjení. To však záleží na tom, kde a jak často nabíjíte. Největší výhodu přináší domácí nabíjení. Pokud totiž dobíjíte elektromobil doma během nočních hodin, můžete využít nižší sazbu za elektřinu v rámci tarifu D27d. Cena se v tomto případě pohybuje mezi 2 až 3 korunami za 1 kWh. Při průměrné spotřebě 15 kWh na 100 km vás tak 100 kilometrů jízdy vyjde zhruba na 50 korun. V porovnání s vozidlem na fosilní paliva byste za stejnou vzdálenost zaplatili mnohem více.

Pokud však musíte nabíjet na veřejných stanicích, náklady mohou výrazně vzrůst. Na běžných veřejných nabíjecích je cena kolem 8 korun za 1 kWh, u rychlonabíječek se může dostat až na 17 korun. V takovém případě jsou náklady na jízdu srovnatelné s tradičními palivy. Proto je důležité optimalizovat, kdy a kde elektromobil nabíjíte – nejlepší volbou zůstává domácí nabíjení nebo nabíjení na pracovišti, pokud je tato možnost k dispozici.

Budoucnost nabíjení: Chytré systémy a možnost si přivydělat

Další rozvoj elektromobility přinese nové modely vozidel i chytré technologie, které výrazně usnadní život majitelů elektromobilů. Plány na systémy umožňující zpětný prodej energie z baterie elektromobilu zpět do sítě v době špiček již existují. To by majitelům poskytlo novou možnost, jak si přivydělat, když nepoužívají své vozidlo. V praxi by to znamenalo, že elektromobil ve vaší garáži by se stal mobilní elektrárnou.

Elektromobility šetří čas i peníze

I přes opakované obavy je realita taková, že elektromobily přinášejí ekologické i finanční výhody. Díky možnosti nabíjení doma, často během

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

error: