V článku novináře Keitha Bayse se objevuje frustrující zážitek s elektromobilem Nissan Leaf. Trasa, která by se s běžným autem ujela za 5,5 hodiny, se v případě elektromobilu protáhla na 8 hodin kvůli problémům s nabíjecí infrastrukturou.
Hledání funkční nabíječky: Test vytrvalosti
Baysova cesta z domova do Nottinghamu se brzy změnila v noční můru. Aplikace pro hledání nabíjecích stanic ho zavedla k nefunkčním stanicím. Skákání mezi nimi a hledání funkčního zařízení spotřebovalo mnoho času a energie. Na další stanici musela rodina čekat přes hodinu na uvolnění nabíječky, i když byl čas oběda.
Nekompatibilní konektor a vysoké náklady
Dalším problémem byl typ konektoru. Nissan Leaf Keitha Bayse vyžadoval CHAdeMO, ale kompatibilní nabíječka byla obtížně dostupná. Cena za kWh dosahovala 23,50 Kč, což zvýšilo celkové náklady na nabíjení baterie na 1423 Kč, což je výrazně více než u tradičního automobilu.

Obrázek: Shutterstock
Nedostatečná nabíjecí infrastruktura brzdí rozvoj elektromobility
Bayse shrnuje svou zkušenost jako test vytrvalosti, který odhalil alarmující nedostatky v britské nabíjecí infrastruktuře pro elektromobily. Podle něj je tato infrastruktura daleko od ideálu a brání dalšímu rozšíření elektromobilů.
Velká Británie a EU se snaží zlepšit nabíjecí infrastrukturu. Do roku 2030 bude zapotřebí 6,8 milionu veřejných nabíjecích stanic v EU, což je masivní nárůst oproti současnému stavu. Kromě fyzické infrastruktury je důležitá i transparentní cenová politika a modernizace energetické sítě.
Závěr
Infrastruktura musí být snadno dostupná pro běžné řidiče. Plánování nabíjení a dostupnost nabíjecích stanic musí být zlepšeny. Problémy s nefunkčními stanicemi postihují i řidiče v České republice. Elektromobily jsou ekologickou alternativou, ale jejich rozšíření závisí na dostatečné infrastruktuře. Zkušenosti Keitha Bays ukazují, že cesta k elektromobilní budoucnosti ještě není dokončena.

